Menu
Terug naar het overzicht
Lesmateriaal & leermiddelen Publicaties & links

Tacit knowledge

Van: Hogeschool van Amsterdam

Lessen voor lerarenopleiding en onderwijspraktijk. De theorie-praktijk kloof is berucht in het onderwijs. In deze publicatie beschrijft Ed van den Berg (voormalig Lector w&t onderwijs) hoe deze kloof verkleind kan worden.

De theorie-praktijk kloof is berucht in het onderwijs. Theorie moet vaak nog verregaand worden aangepast aan de eigen onderwijsomstandigheden van de docent. Aan de andere kant zit er veel vakdidactische en praktijkkennis opgesloten in het hoofd van docenten (tacit knowledge) onzichtbaar voor studenten in lerarenopleiding.

Wat nu als je die theorie deels gaat genereren in de eigen klassen van docenten en leraren in opleiding? Dan wordt de theorie-praktijk kloof kleiner, kan tacit knowledge mogelijk expliciet en zichtbaar worden, en wordt er een fundament gelegd voor blijvend leren van de eigen leservaring. In de publicatie ‘Lessen voor lerarenopleiding en onderwijspraktijk’ beschrijft Ed van den Berg (voormalig Lector Wetenschap- en Techniekonderwijs van de Hogeschool van Amsterdam), hoe je de kloof tussen theorie en praktijk kunt verkleinen.

Bijlagen download