Quickscan
Met deze quickscan breng je in beeld waar jouw school staat als het om wetenschap- en techniekonderwijs (W&T) gaat. De uitkomst helpt om met collega's het gesprek aan te gaan om W&T verder invulling te geven.
Je kunt deze quickscan alleen invullen, maar om in jouw school meer draagvlak te organiseren voor W&T, kan je het ook samen met een collega doen. Met een leraar, techniekcoördinator, schooldirecteur of schoolbestuurder.
In deze quickscan worden vragen gesteld die betrekking hebben op de volgende domeinen:
- de koers van wetenschap- en techniekonderwijs (belang, visie, aanpak en beleid)
- de organisatie, draagvlak en enthousiasme, leiderschap, samenwerking en financiële middelen
- de onderwijsinhoud, ontwerpend en onderzoekend leren, materialen, leeromgeving
- inzet van externe expertise en partners
- deskundigheid en professionalisering
Wat is W&T
Wetenschap- en techniekonderwijs gaat om het bevragen van de wereld om ons heen. Waarom zijn de dingen zoals zij zijn?
Onderwijs in wetenschap en techniek stimuleert een nieuwsgierige en probleemoplossende houding bij kinderen. Door de aanpak van onderzoekend en ontwerpend leren, ontwikkelen leerlingen ‘21ste-eeuwse’ vaardigheden zoals creativiteit, ondernemingszin, kritisch denken, samenwerken en ict-geletterdheid.
W&T brengt kinderen kennis bij over de wereld. Thema’s die bij wetenschap- en techniekonderwijs aan bod kunnen komen zijn divers. Denk aan gezondheid, natuur en ruimte of de technologische, gebouwde en maatschappelijke omgeving. Hoe is kennis op deze thema's in het verleden tot stand gekomen en hoe kan die nu en in de toekomst bijdragen aan een duurzame en veilige wereld?
W&T is vakoverstijgend. Onderzoekend en ontwerpend leren kan worden gekoppeld aan alle vakken: van taal en rekenen tot aan aardrijkskunde, geschiedenis en biologie of juist aan de meer creatieve vakken.
W&T in het basisonderwijs sluit aan bij de belevingswereld van kinderen en start vanuit een context die voor hen begrijpelijk is.
- visie en doelen -
Naam invuller:
Datum: 18-01-2019
Toelichting
Je hebt zojuist de quickscan wetenschap- en techniekonderwijs ingevuld. Deze quickscan is bedoeld om basisscholen een beeld te geven in hoeverre w&t in het onderwijs is ingebed.
Hieronder zie je de antwoorden terug in een grafisch totaaloverzicht, uitgesplitst naar vijf verschillende domeinen: visie en beleid, organisatie, inhoud, extern en deskundigheid.
Afhankelijk van je antwoorden krijg je per domein in het totaaloverzicht te zien wat voor jouw school de stand van zaken is – waar sta ik? – en wat ons bijbehorende advies is – wat kan ik doen? We geven per domein niet alleen een advies maar ook instrumenten die kunnen helpen om een volgende stap te maken.
In alle gevallen geven wij een advies dat het meeste perspectief voor ontwikkeling biedt. Wil je meer weten, dan is het altijd mogelijk om de online kennisbank te raadplegen.
Visie & beleid totaalscore fase 4 - verdiepen en verbreden
Verkennen
Onderzoeken
Ontwikkelen
Verdiepen en verbreden
Bij jou op school is er weinig aandacht voor wetenschap & techniekonderwijs. Wellicht denk je dat w&t in het VO thuishoort? Mogelijk voel je je niet deskundig genoeg om wetenschap- techniekonderwijs te geven. Of is het niet duidelijk wat w&t inhoudt en hoe je dit kan vormgegeven? Misschien geven collega's wel w&t maar wordt dat op school anders genoemd?
Welke stappen zet je?Ga eens op onderzoek uit in de wereld van wetenschap en technologie. Inventariseer in je team welke activiteiten er op school al zijn. Verzamel voorbeelden van buiten (internet, andere scholen etc) waardoor je ideeën krijgt hoe je wetenschap- en techniekonderwijs kan invullen. Zo word je bekend met mogelijkheden en werkwijzen waardoor je een onderbouwde keuze kan maken. Dit biedt een basis om w&t vorm te geven.
Tips / hulpmiddelen- Waarom W&T? Videoboodschap 'kiezen voor technologie'
- W&T voor elk kind, lees: Special didactief
- Volg een Inspiratieworkshop van een techniekcoach
- Kijk eens op internet naar inspirerende voorbeelden; Portretten (praktijkvoorbeelden & inspiratie) op het gebied van Lesgeven in W&T, Inspiratiemap Wetenschap & Techniek, Filmpjes met praktijkvoorbeelden & inspiratie op het gebied van Lesgeven in W&T, Inspiratiemap Onderzoekend en ontwerpend spelen met kleuters
Het team heeft de eerste ervaringen opgedaan met w&t – bijvoorbeeld een themaweek, een lessenserie in de bovenbouw, gastlessen – en dit smaakt naar meer. Leerlingen worden enthousiast van wetenschap- en techniekonderwijs. Het merendeel van de leerkrachten heeft echter nog geen duidelijk beeld welke vorm van w&t bij de klas of school past.
Welke stappen zet je?Ga met het team andere scholen bezoeken, die aan de slag zijn met w&t, om je ideeën in de praktijk te ervaren. Maak met je team een plan van aanpak om wetenschap- en techniekonderwijs gericht aan te bieden. Kies voor een werkwijze die bij jouw school en collega’s past. Ben je onwennig met w&t? Grijp dat aan om met elkaar afspraken te maken over de uitvoering en evaluatie.
Tips / hulpmiddelen- Je kunt online kijken hoe scholen het doen, er zijn Voorbeeldscholen. Voorlopers op het gebied van talentontwikkeling, wetenschap en technologie!
- Wanneer je als schoolleider bezig gaat met het ontwikkelen van een visie dan kan je hulp vinden via een webinarserie: Webinarserie voor schoolleiders
- Start alvast in de klas met de Aha!-vragengenerator en lees de 10 succesfactoren voor w&t
Je hebt op basis van de verzamelde ervaringen en ideeën over W&T een visie ontwikkeld. Je vertaalt de visie naar het dagelijks handelen in de klas. Op basis van de ervaringen met de leerlingen, evalueer je de visie en stel je deze eventueel bij. Je wil meer lijn in het aanbod brengen om W&T te verbreden en te verdiepen.
Welke stappen zet je?Je beoordeelt de aansluiting van W&T op het overige onderwijs. Je let daarbij op de doorlopende lijn van groep 1 tot 8, de relatie tot de kerndoelen, en de mate van onderzoekend en ontwerpend leren daarin. Kijk of er speerpunten zijn waar je je op wilt richten. Misschien is het bijvoorbeeld mogelijk W&T te integreren met taal of rekenen.
Tips / hulpmiddelen- Goede voorbeelden op het gebied van het verankeren van W&T staan hier beschreven: Portretten (praktijkvoorbeelden & inspiratie) op het gebied van Verankeren van W&T
- En video’s staan hier: Filmpjes met praktijkvoorbeelden & inspiratie op het gebied van Verankeren van W&T
- Check de Kerndoelen en leerlijnen Oriëntatie op jezelf en de wereld
- Ga je zelf aan de slag met je curriculum: Concepten en onderliggende begrippen w&t
- Kenmerken goed w&t onderwijs, en voor bestuurders is er een Praktijkvoorbeeld SKO
Jouw school is sterk in w&t. Wetenschap- en techniekonderwijs heeft een vaste plek in het jaarplan en -rooster en is duidelijk aanwezig in de klas. De school profileert zich op w&t. De ontwikkeling van kennis en vaardigheden van leerlingen wordt systematisch in kaart gebracht en gebruikt om het wetenschap- en techniekonderwijs te verbeteren. De betrokkenheid van de leerlingen wordt gemeten.
Welke stappen zet je?Evalueer jullie visie regelmatig en verbeter die zo nodig. Tegelijkertijd kan je de invulling van w&t verrijken in samenwerking met ouders, leerlingen, kennisinstellingen en bedrijven. Deel je kennis en ervaring met scholen die net als jouw school sterk zijn op het gebied van w&t. Zet de deur open voor scholen die wetenschap- en techniekonderwijs willen ervaren.
Tips / hulpmiddelenOrganisatie totaalscore fase 4 - verdiepen en verbreden
Verkennen
Onderzoeken
Ontwikkelen
Verdiepen en verbreden
Heb je met je collega’s al eens ervaren hoe actief betrokken leerlingen kunnen zijn bij wetenschap- en techniekonderwijs? Mogelijk wel, maar net als je collega’s weet je niet goed wat w&t precies inhoudt. Door de schoolleiding wordt nauwelijks tijd en geld besteed aan wetenschap- en techniekonderwijs. Er is weinig interesse om te onderzoeken wat w&t voor de school kan betekenen.
Welke stappen zet je?Ga met collega’s op onderzoek uit in de wereld van w&t, laat zien hoe leuk het is om op deze manier te leren. Iets ontwerpen, ontdekken of creëren geeft energie. Zorg ervoor dat je jouw team, liefst samen met een collega, betrekt bij je enthousiasme voor w&t. Misschien kan je een collega of directielid verleiden om een les over een w&t-onderwerp te geven?
Tips / hulpmiddelen- Volg met je hele team een sessie w&t door je hele school om te ontdekken hoe je praktisch invulling kunt geven aan w&t in jullie school.
- Kijk en luister eens naar het praktijkvoorbeeld van de aanpak van de Stichting Katholiek Onderwijs Flevoland en Veluwe (SKOV)
- W&T voor elk kind, lees: Special didactief
Net als je collega’s sta je positief tegenover wetenschap- en techniekonderwijs. Jullie zijn er van overtuigd dat w&t een goede aanvulling is op het curriculum. De meeste collega’s weten echter niet wat de mogelijkheden zijn. Tijd en middelen voor w&t ontbreken nog, net als structurele coördinatie, samenwerking en afstemming.
Welke stappen zet je?Ga met je teamgenoten op bezoek bij scholen die wetenschap- en techniekonderwijs geven op de manier zoals jij dat ook wil doen. Probeer in beeld te krijgen hoeveel tijd al besteed wordt aan w&t-onderwerpen op jouw school. Mogelijk is er een collega die het voortouw wil nemen om w&t op jouw school te organiseren. Bespreek met de directie of daar tijd voor vrijgemaakt kan worden. Let daarbij op externe financieringsmogelijkheden.
Tips / hulpmiddelen- Kijk voor een stapsgewijze invoering van w&t onderwijs in het Werkboek: Aha! Zo maakt uw school een vliegende start met W&T
- Heeft jouw schoolleider al de webinarserie gevolgd? Webinarserie voor schoolleiders
- Voorbeelden van Acht regio's in de spotlights, en voor bestuurders Schoolbesturen en W&T
Jouw school is bewust bezig met w&t. Jullie hebben binnen het team de rollen verdeeld, werken samen en krijgen tijd en ruimte om het wetenschap- en techniekonderwijs verder te ontwikkelen. Voor alle groepen is er iemand die enthousiast is om w&t te verzorgen en steeds een nieuwe invulling te geven. Er is structureel geld beschikbaar voor wetenschap- en techniekonderwijs en de schoolleiding weet waar en hoe zij subsidie kan krijgen.
Welke stappen zet je?Het enthousiasme om alle facetten van het wetenschap- en techniekonderwijs op school in kaart te brengen, is er. Ga nu na wat inhoudelijke en organisatorisch de stand van zaken is: voelt iedere collega zich competent genoeg, zijn de rollen op een logische manier verdeeld, verloopt de samenwerking gewenst en staat de directie achter de manier waarop w&t onderwezen wordt?
Tips / hulpmiddelen- Voor de schooldirecteuren: Kenmerken goed w&t onderwijs
- Voor de leerkrachten: 10 succesfactoren voor w&t
- Kijk hoe andere scholen het doen in de Magazines
- Om het jaarprogramma vorm te geven gebruik je de w&t Wijzer
Het hele team voelt zich verantwoordelijk voor w&t en werkt goed samen. Een of enkele collega’s hebben een coördinerende rol. De schoolleiding draagt zorg voor een goede verbinding tussen de w&t-visie, de vertaling naar de dagelijkse praktijk en de evaluatie van het onderwijs. De schoolleiding zorgt voor voldoende faciliteiten – tijd, ruimte, middelen – voor het wetenschap- en techniekonderwijs.
Welke stappen zet je?Er is ontwikkeltijd voor w&t. Probeer in die tijd samen met je collega's te verkennen of je andere vakken met w&t kan integreren. Denk daarbij aan taal of de zaakvakken. En zet de deur eens open voor scholen die jullie manier van wetenschap- en techniekonderwijs willen ervaren.
Tips / hulpmiddelen- Check het Leerplankader wetenschap en technologie
- Voor integratie met andere vakken kan je ook eens kijken bij Onderzoeken in de rekenles, Experimenteren in de rekenles, Taal in de context van W&T, of Brochure Wereldoriëntatie
- Voor uitwisseling en verbreding van je w&t onderwijs lees je over IJzersterke combinaties po/vmbo
Inhoud totaalscore fase 4 - verdiepen en verbreden
Verkennen
Onderzoeken
Ontwikkelen
Verdiepen en verbreden
Op basis van een methode wordt met leerlingen gewerkt aan de kerndoelen voor 'oriëntatie op jezelf en de wereld'. In de groepen 3 en 4 wordt hier incidenteel aandacht aan besteed. In de fysieke leeromgeving – klas, gezamenlijke ruimtes, schoolplein – is geen speciale aandacht voor w&t. Aanwezige materialen worden weinig gebruikt en 'onderzoekend en ontwerpend leren' wordt nauwelijks ingezet.
Welke stappen zet je?Probeer eens een onderwijsactiviteit uit met leerlingen op het gebied van w&t. Het kan helpen daarvoor iemand uit te nodigen die daar ervaring mee heeft. Werk met concrete materialen, doe proefjes en laat leerlingen ervaringen op doen in onderzoeken en/of ontwerpen. Maak gebruik van de bestaande instrumenten, lessen en materialen om het je gemakkelijker te maken.
Tips / hulpmiddelen- Start alvast in de klas met de Aha!-vragengenerator
- Lees: Whitepaper: Lesgeven in W&T
- Inspiratie opdoen kan met het koffietafelboek Hoeveel thee drinken we eigenlijk?
- Inspiratiemap Wetenschap & Techniek en Inspiratiemap Onderzoekend en ontwerpend spelen met kleuters
Voor wetenschap- en techniekonderwijs wordt gebruik gemaakt van een methode, aangevuld met (zelf ontwikkelde) lessenseries en activiteiten. Er is een lokaal of gemeenschappelijke ruimte beschikbaar om onderzoek en proefjes te doen. De school is begonnen met het verzamelen van concrete, eventueel geleende, materialen.
Welke stappen zet je?Maak een analyse van je leerlingenpopulatie: wat hebben leerlingen nodig om te leren en zich te ontwikkelen? Wat is de bijdrage van w&t aan de talentontwikkeling van de leerlingen en wat zijn daarbij passende contextrijke leeromgevingen? Probeer bijvoorbeeld maandelijks een activiteit uit te voeren. Werk daarbij met concrete materialen en zorg dat de leerlingen een ontwerp- of onderzoeksopdracht krijgen bij het thema.
Tips / hulpmiddelen- Voor lesmateriaal kan je kijken bij Onderzoekende – en ontwerpende lessenseries, Wetenschap de klas in, Ruimtevaart in de klas of De kracht van het kleuterlab
- Hoe je groep 7/8 meekrijgt in w&t onderwijs VHTO talentenkijker
- Een introductievideo over OOL Onderzoekend leren: introductie en verkennen
- Een app als hulpje: App voor leerlingen bij onderzoekend leren en Het vragenmachientje of een artikel over Hoe stel je een onderzoeksvraag op?
- Een video over waarom en hoe je w&t in de klas brengt Videoboodschap ‘kiezen voor technologie’ of voorbeelden van collega’s Achterwerk in de kast
De w&t-methode(s) en -materialen worden gebruikt als naslagwerk en jouw school heeft een eigen aanpak met lessenseries ontwikkeld. Er zijn voldoende geschikte ruimtes beschikbaar voor wetenschap- en techniekonderwijs waar in groepjes wordt samengewerkt. Er is voldoende concreet – eigen of geleend – materiaal aanwezig voor w&t. Jij en je collega’s begeleiden leerlingen bij het onderzoekend en ontwerpend leren.
Welke stappen zet je?Je wil meer variatie in het wetenschap- en techniekonderwijs, zodat je aan alle talenten van leerlingen recht kunt doen. Je krijgt inzicht in jouw w&t-aanbod door de leerlijnen, kerndoelen en thema’s op een rij te zetten. Zie je voldoende terug van het onderzoekend en ontwerpend leren? Krijg je leerlingen een stap verder in hun ontwikkeling? Kan je meer doen met integratie van vakken?
Tips / hulpmiddelen- Waar te beginnen met OOL? Volg het groeimodel zoals beschreven in Groeien in onderzoekend leren
- Video’s over hoe OOL werkt in de klas Onderzoekend leren in de klas
- De Kerndoelen en leerlijnen Oriëntatie op jezelf en de wereld of gekoppeld aan OOL in De w&t wijzer.
Jouw school heeft een doorlopende leerlijn voor wetenschap- en techniekonderwijs. Er is een ruime hoeveelheid concreet – eigen of geleend – materiaal en dit is up-to-date. Ook zijn er geschikte ruimtes aanwezig. De leeromgeving is uitdagend en prikkelt de nieuwsgierigheid van leerlingen en wordt, waar mogelijk, betrokken in het onderwijs. w&t wordt gegeven door middel van onderzoekend en ontwerpend leren. Bovendien bestaan er kruisbestuivingen met andere vakken.
Welke stappen zet je?Jullie maken stappen in het verder ontwikkelen en ontwerpen van wetenschap- en techniekonderwijs en betrekken de buitenwereld daar ook bij. Deel je ervaringen en kennis over w&t met andere scholen. Zet de deuren open voor andere scholen die w&t willen ervaren. Misschien kan je een video maken over jullie manier van werken!
Tips / hulpmiddelen- Voor integratie met andere vakken zijn er vele links; Onderzoeken in de rekenles, Experimenteren in de rekenles, Taal in de context van w&t, of Brochure Wereldoriëntatie
- De Leerlijn ontwerpend leren en de Poster onderzoekend en ontwerpend leren
- Mooie app voor observatie van je leerlingen: App observatie instrument, Probeer eens te werken met Concept cartoons of probeer eens een ontwerpopdracht uit te voeren met echte vraagstukken uit het bedrijfsleven of ontwerpproblemen: Co-design with kids of Ontwerpen in de klas: ready to go
Extern totaalscore fase 4 - verdiepen en verbreden
Verkennen
Onderzoeken
Ontwikkelen
Verdiepen en verbreden
Er wordt beperkt gebruik gemaakt van expertise in de regio. Doe-activiteiten vinden slechts incidenteel plaats in samenwerking met het bedrijfsleven of maatschappelijke organisaties in de omgeving. Ouders worden niet of nauwelijks betrokken bij het wetenschap- en techniekonderwijs.
Welke stappen zet je?Nodig een ervaren externe partij uit om een onderwijsactiviteit uit te voeren met de leerlingen of ga naar een externe locatie waar veel mogelijkheden zijn voor W&T-activiteiten. Neem ouders mee om ze ook te enthousiasmeren. Kijk in je regio wat er aan expertise aanwezig is (zie de lijst met instrumenten). Benut die expertise en het netwerk van ouders om ervaringen op te doen met externe doe-activiteiten.
Tips / hulpmiddelen- Betrek ouders bij je W&T onderwijs, kijk hoe dat kan bij Samen in de klas.
- Ter inspiratie de video: Op bedrijfsbezoek bij beddenfabrikant Auping
- In het boek Hoeveel thee drinken we eigenlijk? staan veel activiteiten waarbij je externe partijen kunt betrekken
Er wordt incidenteel gebruik gemaakt van expertise in de regio. De school is op zoek naar contacten met het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties in de regio om het wetenschap- en techniekonderwijs op activiteitenniveau in te vullen of te verrijken. Onderzoek ook eens wat ouders hierbij kunnen betekenen.
Welke stappen zet je?Breng in kaart welke bedrijven, VO-scholen en andere instellingen in de omgeving een bijdrage kunnen leveren aan het wetenschap- en techniekonderwijs op jouw school. Plan een aantal activiteiten met externen per jaar, bijvoorbeeld gekoppeld aan thema's die al vastgesteld zijn. Hebben ouders een relevant netwerk of kennis op het gebied van W&T? Zorg dat je voldoende ouders enthousiast maakt om incidenteel mee te helpen of mee te gaan.
Tips / hulpmiddelen- Met de klas op bezoek bij technische bedrijven; Concrete aanbevelingen voor basisscholen
- Plan een gastles met een techniekcoach Gastlessen voor basisscholen
- Ter inspiratie de video: Op bedrijfsbezoek bij beddenfabrikant Auping
- Voor mooie voorbeelden; Overzicht verleidplekken Gelderland
De school heeft goede contacten met het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties in de omgeving. Er wordt zo mogelijk samengewerkt met (regionale) expertisecentra. Externe activiteiten vinden structureel plaats in de vorm van gastlessen, excursies en bedrijfsbezoeken. In overleg met de partner wordt gezocht naar aansluiting op de leerdoelen en thema’s van de school.
Welke stappen zet je?Voor jouw school liggen er kansen om de samenwerking in de regio verder uit te breiden en de betrokkenheid van de ouders te vergroten. Bekijk of je vaker bij een of meerdere bedrijven op bezoek kunt gaan en gebruik externe expertise – een vakdocent of een techniekcoach – bij de lessen en activiteiten. Sluit daarmee aan bij de doorgaande leerlijnen die je hebt of aan het opbouwen bent.
Tips / hulpmiddelen- Hoe je leerlingen aan het werk zet met echte ontwerpopdrachten uit het bedrijfsleven in Co-design with kids
- Ga een keer op een bedrijfsbezoek met je klas! Kijk hoe het moet bij Bedrijfsbezoek voor basisscholen en de Handreiking samenwerking met bedrijven
- Voor inspiratie over samenwerking met bedrijven kijk bij de Portretten (praktijkvoorbeelden & inspiratie) op het gebied van Samenwerking met bedrijven van KWTO
Voor het wetenschap- en techniekonderwijs maakt jouw school gebruik van externe partners en ontwikkelt de school een eigen aanpak met lessenseries, Dit gebeurt in samenwerking met externe partners zoals bedrijven of maatschappelijke organisaties. De leerkrachten voelen zich vrij en gesteund om experts uit de omgeving binnen de school te halen. Ouders maken hiervan deel uit, kennen hun rol en dienen als netwerkpartner voor nieuwe contacten.
Welke stappen zet je?Je kunt nog stappen zetten in het ontwikkelen en ontwerpen van het wetenschap- en techniekonderwijs in samenwerking met bedrijven, leerlingen, ouders en kennisinstellingen of maatschappelijke organisaties.
Tips / hulpmiddelen- Wil je samenwerken met VO? Kijk dan bij IJzersterke combinaties po/vmbo
- Over hoe je op gestructureerde en planmatige wijze w&t implementeert in Portretten (praktijkvoorbeelden & inspiratie) op het gebied van Samenwerking met bedrijven
Deskundigheid totaalscore fase 4 - verdiepen en verbreden
Verkennen
Onderzoeken
Ontwikkelen
Verdiepen en verbreden
Er is weinig aandacht voor professionalisering van het wetenschap- en techniekonderwijs. De meeste teamleden weten niet hoe zij hier invulling aan kunnen geven. Het team beoordeelt zichzelf als onvoldoende competent om les te geven in W&T. De aanwezige methodes, materialen en gereedschappen worden nauwelijks (op de juiste manier) gebruikt. Het ontbreekt aan een onderzoekende houding.
Welke stappen zet je?Ga eens op onderzoek uit in de wereld van het wetenschap- en techniekonderwijs. Voer een onderwijsactiviteit uit om te ervaren hoe actief betrokken en gemotiveerd de leerlingen zijn. Reflecteer hierop – met je collega’s – en pas jouw lespraktijk daar op aan. Het helpt om gebruik te maken van lessen van een professionele scholingspartner uit de lijst instrumenten.
Tips / hulpmiddelen- Er zijn veel voorbeelden van scholen die al een professionaliseringsslag hebben gemaakt Inspiratieverhalen w&t en Achterwerk in de kast
- Doe de check, hoe nieuwsgierig ben je zelf? Zelfreflectie nieuwsgierigheid
De aanwezige methodes, materialen en gereedschappen worden niet altijd of door iedereen (juist) gebruikt of zijn niet relevant. Een deel van het team is onvoldoende vertrouwd met W&T. Jij en je collega’s hebben de wens om vaardiger te worden in W&T. Jullie zien mogelijkheden voor het ontwikkelen van jullie eigen onderzoekende, wetenschappelijke houding en kennis over W&T. Er is incidenteel contact met externen om te professionaliseren.
Welke stappen zet je?Maak gebruik van de aanwezige materialen en gereedschappen en lessen uit de kennisbank en experimenteer daarmee. Wissel je ervaringen, kennis, vragen en knelpunten uit met collega’s. Inventariseer met elkaar de aanwezige materialen en gereedschappen en zorg ervoor dat de bruikbare en benodigde spullen aanwezig zijn. Volg met het hele team een training in wetenschap- en techniekonderwijs.
Tips / hulpmiddelen- Hoe nieuwsgierig ben jij als leraar/schoolleider/bestuurder? Vragenlijst over nieuwsgierigheid en exploreren leraar /schoolleider/bestuurder
- Leer over de didactiek van OOL in 4 lesmodulen voor leraren
- Hoe je met je klas kunt onderzoeken Hoe stel je een onderzoeksvraag op?
Het team heeft zich geschoold in wetenschap- en techniekonderwijs. Meer dan de helft van het team voelt zich in toenemende mate bekwaam en weet hoe kennis en vaardigheden kunnen worden opgedaan, vergroot en gedeeld. De aanwezige methodes, materialen en gereedschappen worden gericht ingezet in het wetenschap- en techniekonderwijs.
Welke stappen zet je?Reflecteer met je collega’s op jullie wetenschap- en techniekonderwijs en formuleer daar leervragen bij. Deze zijn het uitgangspunt voor verdere ontwikkeling van de vaardigheden van leerkrachten via professionaliseringstrajecten en coaching on the job. Deel met elkaar wat je in de lessen hebt gedaan en hoe jij en de leerlingen dat ervaren hebben. Kijk ook eens bij elkaar in de les.
Tips / hulpmiddelen- Hoe je onderzoek in de school brengt Tacit Knowledge
- Hoe je w&t structureel inbedt in je jaarplan W&T Wijzer
- Hoe anderen professionaliseren Onderzoekend leren in de klas
- Check het groeimodel: Groeien in onderzoekend leren
- Gebruik de Leerlijnen Onderzoeken & Ontwerpen en het Leerplankader wetenschap en technologie
Een onderzoekende houding zit in de genen van jouw team. Jullie voelen je vrij, kundig en gesteund om W&T te verzorgen. Jullie weten waar ondersteuning voor professionalisering te vinden is en je deelt je ervaringen met anderen. Jullie methodes, materialen en gereedschappen worden op de juiste manier en volop gebruikt. Jullie aanpak wordt tijdig geëvalueerd en bijgesteld. Materialen en gereedschappen worden onderhouden.
Welke stappen zet je?Deel je kennis en ervaringen (en leen desgevraagd gereedschappen uit) met andere scholen. Sluit je aan bij onderzoeksinstituten om kennis te verdiepen of te verfijnen. Ondersteun nieuwe leerkrachten bij het eigen maken van de vaardigheden en kennis om W&T te verzorgen. Geef een gastles op een naburige PABO of schrijf een artikel over W&T in een vakblad!
Tips / hulpmiddelen- Denk eens aan professionalisering via lesson-study: Lesson study by w&t
- Check het groeimodel: Groeien in onderzoekend leren
- Kijk of er mogelijkheden zijn tot samenwerking met het VO, er zijn genoeg goede voorbeelden: IJzersterke combinaties po/vmbo
- Hoe anderen professionaliseerden in Portretten (praktijkvoorbeelden & inspiratie) op het gebied van Samenwerking met bedrijven